To initiativ for mer sykling
2017.04.21 15:12
FutureBuilt lanserte veileder for sykkelvennlige bygg, og Syklistenes Landsforening en ny sertifiseringsordning for sykkelvennlige arbeidsplasser. Drøyt 100 personer deltok på arrangementet i Oslo rådhus.
Da byråd Rina Mariann Hansen begynte å jobbe i Oslo rådhus i 2002, var det ingen sykkelparkeringsplasser i bygget. Mye har skjedd siden da, og nå står sykler parkert i to høyder i byggets kjeller — og rådhuset er sertifisert som sykkelvennlig.
Rina Mariann Hansen (Ap) og de andre ansatte i rådhuset jobber på en «Sykkelvennlig arbeidsplass». Det er tittelen virksomheten kan smykke seg med etter at Syklistenes Landsforenings sertifiseringstjeneste med samme navn ble lansert i Oslo rådhus på verdens helsedag, 7. april. Byråden for kultur, idrett og frivillighet var blant åtte representanter for arbeidsplasser som mottok en plakett som synlig bevis på at de har lagt til rette for at ansatte skal sykle til jobb.
– Å sykle er blitt mer trendy, sa Hansen til 100 påmeldte deltakere under lanseringen og viste til at en slik utvikling ikke kan vedtas politisk.
Arbeidsgiveren, Oslo kommune, ønsker imidlertid å gi ekstra kraft til denne utviklingen og har sammen med kommunene Bærum, Asker og Drammen skrevet under en viljeserklæring om sykkeltiltak. Sykkelvennlige, kommunale arbeidsplasser er ett av fire punkter som kommunene jobber med.
Vil helt til topps
Det var åtte arbeidsplasser fra disse kommunene som fikk plakettene. Én av dem, Renovasjonsetaten i Oslo, oppnådde nest beste resultat, sølv, mens seks av de andre har en score som ga bronseplass; Oslo rådhus, Kommunegården og Rykkinn skole i Bærum, Asker rådhus, Drammen rådhus og Helsetjenesten i Drammen. Den siste virksomheten, avdelingen for Renhold og praktisk bistand i Asker kommune, ble ikke sertifisert, men er «på god vei» til å nå målet. Den nye sertifiseringsordningen er utviklet i samarbeid med FutureBuilt og de fire FutureBuilt-kommunene.
– Vi må ha som mål å ta gull, kvitterte Asker-ordfører Lene Conradi (H) etter overrekkelsen under en politikersamtale ledet av Birgit Rusten fra FutureBuilt.
– Det blir lite troverdig å be bedrifter og innbyggere om å endre transportvaner hvis vi ikke gjør det selv, påpekte hun.
Konkurransen om topp-plassen ser ut til å bli hard, blant annet fra varaordfører Yousuf Gilani (V) i Drammen og hovedutvalgsleder Morten Skauge (H), som begge uttrykte ønske om å bli første rådhus som tar gull.
– Jeg tenker at dette er en konkurranse, og at vi vil vinne, kommenterte Skauge med et smil.
Oppfordring fra investor
Han viste til at Kommunegården, med 700 ansatte, skal rehabiliteres for rundt 100 millioner kroner, og at arbeidet med å få på plass enda bedre sykkelfasiliteter vil inngå i dette prosjektet.
Bærum kommune har også latt seg utfordre av et eget klimapanel, ledet av investor Jens Ulltveit-Moe. Rådet er soleklart: Bærum må gjøre radikale grep for å oppnå det grønne skiftet, ikke minst knyttet til transport, som bidrar til de største klimagassutslippene. 75 prosent av reisene som gjøres i Bærum starter og ender i Bærum.
– Det må bli enklere å velge kollektivt eller sykkel fremfor bil, sier Ulltveit-Moe.
For både små og store
Generalsekretær Morgan Andersson ser nå fram til å rulle ut sertifiseringstjenesten. Før lanseringen hadde Syklistenes Landsforening mottatt et 30-tall henvendelser fra ulike arbeidsplasser som ønsket mer informasjon om ordningen, og flere av dem ønsker å sette i gang sertifiseringsprosessen.
– Vi tar mål av oss til å gjøre denne sertifiseringsordningen nasjonal. Den vil være for alle typer bedrifter av alle størrelser, underbygger fagpolitisk rådgiver Mats Larsen i Syklistenes Landsforening.
Les mer om Sykkelvennlig arbeidsplass.
Sykkelvennlige bygg - en veileder
Under arrangementet i Oslo rådhus lanserte også FutureBuilt veilederen Sykkelvennlige bygg.
Veilederen oppsummerer hva FutureBuilt mener må til for å få til en god sykkeltilrettelegging i forbildeprosjektene, men den kan også fungere som en veileder for enhver byggherre med ambisjoner om å bygge sykkelvennlig.
Veilederen tar for seg alle syklistenes etapper når de ankommer et bygg. Det handler om attraktiv og trygg adkomst for syklister, sikre og gode parkeringsmuligheter samt fasiliteter som garderobeanlegg og muligheter for sykkelvask- og service. Det handler også om å bygge en bedriftskultur som favoriserer sykkel og gange gjennom organisatoriske og økomomiske insentiver. I tillegg henvises det til mer detaljerte- og målsatte krav i Sykkelhåndboka til Statens vegvesen og spesifikasjonene i BREEAM-NORs manual. Også disse detaljerte kravene forventes innfridd i et godt forbildeprosjekt. Veilederen er utarbeidet av FutureBuilt i samarbeid med Linda Kummel, Sweco. Prosjektet er støttet av Sykkelprosjektet, Oslo kommune.
Veileder sykkelvennlige bygg (609.17 KB)
Artikkelen ble først publisert på nettsidene til Syklistenes Landsforening.