Hopp til hovedinnholdet

Store miljøambisjoner for Filipstad

2023.10.08 09:47

Oslo kommune har ambisjoner om å utvikle Filipstad som en utslippsfri bydel, og i den forbindelsen kunngjør Eiendoms- og byfornyelsesetaten en konkurranse for å innhente bistand til å utarbeide en samordnet plan for teknisk infrastruktur, mobilitet og blågrønn struktur for Filipstad.

Bygge for klimaendringer

Målet er å bygge infrastrukturen på Filipstad på en rasjonell og kostnadseffektiv måte, samtidig som føringer for byutvikling, klima og miljø blir ivaretatt. For å lykkes med klimastrategien skal blant annet Filipstad ha utslippsfrie byggeplasser med løsninger for bygg og anlegg som samlet over driftsfasen kompenserer for indirekte utslipp fra utviklingen av området.

Infrastrukturen og byggene i bydelen skal være klimarobuste, det vil si at bygg og omgivelsene skal være tilpasset de klimaendringene som kommer, blant annet med tanke på overvannshåndtering. Dette skal bidra til å redusere konsekvenser av hetebølger og styrtregn. Filipstad skal også bygges med klimavennlige materialer.

Intensjonsavtale med FutureBuilt

For å oppnå målet om høye miljøambisjoner har Oslo kommune inngått en intensjonsavtale med FutureBuilt for Filipstad-området. I utarbeidelsen av plan for teknisk infrastruktur, mobilitet og blågrønn struktur vil det derfor være et tett samarbeid med FutureBuilt. Dette arbeidet vil også skje i tett samarbeid med Bymiljøetaten, Klimaetaten, Vann- og avløpsetaten, Renovasjons- og gjenvinningsetaten og Plan- og bygningsetaten (PBE). I tillegg vil de største grunneierne, Bane NOR og Oslo Havn KF, være involvert.

Redusere energiforbruk og klimagasser

Oslo kommune har som mål at Oslo skal bruke mindre energi samt produsere mer energi lokalt. I utviklingen av Filipstad vil valg av energiløsninger derfor være viktig for å oppnå målene. Blant annet ved å ha solceller på takene og ha andre løsninger som gir lavt energiforbruk i hvert enkelt bygg.

I tillegg vil FutureBuilts Zero-O metodikk bli benyttet til å gjøre klimagassberegninger. Blant annet på:  

  • Bygningsmasser på området

  • Transport i drift (knyttet til brukere av bygningsmasse på området)

  • Infrastruktur for transport, energi, renovasjon, VA, IKT og eventuell annen infrastruktur

  • Landskap på området (utenomhusarealer, tilknyttet bygninger og selvstendige landskap

Her kan du lese mer om FutureBuilt Zero-O metodikk.

Klimagevinster

Klimagassberegningene vil vise hvor det er mulig å hente ut klimagevinster og hvor det er potensiale for å få ned klimaavtrykket. Med de innledende klimagassberegningene som et grunnlag vil det bli utarbeidet en samordnede plan for blågrønn struktur, teknisk infrastruktur og mobilitet med fokus på klimavennlige løsninger innenfor en fornuftig økonomisk ramme. Det vil også bli gjort en avsluttende klimagassberegning når den reviderte planen nærmer seg ferdigstillelse for å se om ønsket klimaeffekt er oppnådd.   

Tilbudsfrist for konkurransen

Den som får oppdraget fra konkurransen må stille med personer som kan gjøre beregninger i henhold til FutureBuilt Zero O-metodikk. FutureBuilt vil bistå som sparringspartner underveis i dette arbeidet.

Tilbudsfrist er kl. 12:00 onsdag 22. november 20223. Her kan du lese mer om konkurransen på Doffin.

Fakta om Filipstad

Filipstad er et større havneområde i Oslo som grenser til Aker Brygge og Tjuvholmen i øst og mot Frognerstranda i vest. E18 skiller området delvis fra byen bak, og bruken av området i dag er dominert av fergeterminal, containervirksomhet og lettere havne- og logistikkvirksomhet.

Området er regulert med hensikt på å legge til rette for et attraktivt nærings-, rekreasjons- og boligområde, og per i dag er det vedtatt følgende planer for området:

  • Områderegulering Filipstad – utarbeidet i 2013, vedtatt i 2020

  • Detaljregulering E18 og Ring 1– utarbeidet i 2017 vedtatt i 2020 sammen med områdereguleringen

I områderegulering for Filipstad er det lagt til rette for en utbygging på inntil 462 000 m2 bruksareal (BRA). E18 skal delvis legges under lokk, og Ring 1 skal gå over lokket.

Foto: Oslo Havn