Hopp til hovedinnholdet
Skjermbilde 2017 04 02 kl 11 22 20

REN sykkelglede

2017.04.02 11:22

Moteoppvisning med sykkelklær, gjenbrukssykler med elmotor og en lett synlig sykkelknapp på intranettet. Et eget sykkelstyre ivrer for å gjøre Renovasjonsetaten så sykkelvennlig som mulig.

– Å sykle gir en enorm frihetsfølelse. Du vet at du kommer fram i tide. Sjefingeniør Nina Løyland sykler sju kilometer hver vei for å komme på jobb på Haraldrud i bydel Bjerke i Oslo. De tre siste årene har hun vært helårssyklist. Alt ble så greit etter at hun søkte på kartet og fant fram til en tryggere og raskere vei mellom hjemmet på Bøler og hovedkontoret til Renovasjonsetaten (REN) enn den hun hadde syklet før. Om vinteren bruker hun elsykkel, og piggdekk er en selvfølge.

– Det er jo tyngre å tråkke når jeg har piggdekk, derfor er det fint med elsykkel. Da blir jeg heller ikke svett på vei til jobb, framhever Løyland.

Egen sykkelstrategi

Hun er del av en trofast gjeng på rundt ti som tråkker fram og tilbake til den kommunale arbeidsplassen i Haraldrudveien hele året. Denne gjengen er i ferd med å bli større. Men det er antallet godværssyklister som har vokst mest det siste drøye året. Det er den samme perioden REN har hatt en egen sykkelstrategi, jobbet fram av Nina Løyland, hennes sjef og andre ansatte som til sammen kaller seg RENs sykkelstyre. RENs tidligere direktør, Pål A. Sommernes, var også blant pådriverne. Han gikk i januar i år av på dagen på grunn av manglende kontroll på søppeltømmingen etter at en ny tilbyder få måneder tidligere hadde overtatt ansvaret.

– Det synd at han sluttet, for Sommernes var en god ambassadør også for denne satsingen, kommenterer Løyland.

Mange er positive

Hun og kollegene i sykkelstyret har rett og slett villet vise hva det kan bety i praksis at «Oslo skal bli en sykkelby for alle». Slik er det formulert i Oslo kommunes tiårige sykkelstrategi, vedtatt av bystyret i april 2015: «For å lykkes med målet om å bli en trygg og god sykkelby må hele Oslo ta del i sykkelsatsingen. REN vil være med på denne satsingen», skriver Løyland og kollegene i sykkelstrategien for sin etat. Sykkelstyret satte seg som mål at flest mulig på sikt skal kunne «konvertere» til tråsykkelen. De begynte med et «sykkel-kick-off», inkludert et uhøytidelig moteshow, for å vise at det går an å sykle i helt vanlige klær. Strategiens visjoner at «REN skal legge til rette for at sykling blir gøy! (For det er det!)».

Og mulighetene for å lykkes, er gode, ifølge en brukerundersøkelse REN gjennomførte på høsten 2015. Av 114 ansatte som svarte, meldte 44 prosent at de kan tenke seg å sykle hvis REN legger til rette for det.

– Tilrettelegging på arbeidsplassen er helt grunnleggende for at ansatte skal begynne å tenke på å sykle til jobb, underbygger en av de andre ansatte, Roger Opheim Bjerke.

Tråkker seg til "gratis" lunsj

Han kom i gang med å sykle den rundt ni kilometer lange strekningen til jobb i desember i fjor, etter at blant annet garderober, tørkeskap og vaskeplass med varmtvann var kommet på plass. Og da han regnet på hva han sparer bilkostnader og bompengeavgifter, endte Bjerke på nærmere 100 kroner dagen.

– Sykler jeg to dager i uka, kan jeg spise «gratis» i kantina hele uka, smiler Bjerke, en av flere av RENs ansatte som Syklistene har samlet til intervju. – Og så får en frisk luft, tilføyer Nina Løyland. – Det er både transport og trening – en slår to fluer i ett smekk, legger James Matthew Miller til.

Han er nok RENs mest trofaste helårssyklist og har akkurat parkert sykkelen i RENs eget sykkelrom etter turen hjemmefra. Han svinger rett som det er innom vaskeplassen, som er like utenfor sykkelrommet, for å skylle av sykkelen.

Kan booke via kalenderen

– Å sykle handle om å komme inn i gode rutiner, underbygger Einar Skaarud, som har 12 kilometer reisevei på morgenen. – Jeg bare vinker til bilen min når jeg setter meg på sykkelsetet. Når det er kaldt, tenker jeg at jeg slipper å skrape is. Jeg får ofte spørsmål om det er kaldt, men det er det ikke – det er lett å holde varmen, sier Skaarud.

Også i arbeidstiden har de ansatte mulighet til å sykle, i hvert fall i tjeneste fram og tilbake til møter. Og da kan de velge mellom fire sykler som tilhører REN, to av dem gjenbrukssykler med påmontert elmotor. De kan bookes via kalenderfunksjonen i epostsystemet. Informasjon om utlånet og all annen tilrettelegging er samlet på en egen side på intranettet, en side alle ansatte finner via en egen sykkelknapp. Blant RENs ansatte har trolig Roger Opheim Bjerke det mest tallfeste målet i år.

– Tanken er å sykle 2017 kilometer. Det tilsvarer 2,2 turer fram og tilbake til jobb hver uke, smiler Bjerke.

Fakta om Sykkelvennlig arbeidsplass

  • Arbeidsplassene kan oppnå gull-, sølv- eller bronsenivå, alt etter hvor godt tilretteleggingen er for at ansatte skal kunne velge sykkel som transportmiddel.

  • Tjenesten blir lansert i Oslo rådhus på Verdens helsedag, 7. april. Syklistenes Landsforening står bak ordningen. I en pilotfase er åtte kommunale arbeidsplasser blitt sertifisert i samarbeid med FutureBuilt-kommunene Oslo, Bærum, Asker og Drammen.

  • De fire kommunene samarbeider om FutureBike, en politisk viljeserklæring om sykkeltiltak. Sykkelvennlige kommunale virksomheter er ett av fire punkter

  • Sykkelvennlig arbeidsplass er en ny ordning hvor arbeidsplasser har mulighet til å bli sertifisert som sykkelvennlige.

Teksten er skrevet av Roar Løkken/Syklistenes Landsforening, og ble først publisert i tidsskriftet Syklistene.