Står i stormen for grønnere byer
2019.03.01 08:11
Torsdag ble hele programmet for URBAN FUTURE Global Conference lansert, og byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen overtok «stafettpinnen» fra fjorårets vertskapsby Wien ved byråd Maria Vassilakou. 85 sesjoner, 30+ ekskursjoner, 200+ foredragsholdere og en hel haug med side-arrangementer er blant det du kan oppleve i Oslo fra 22.-24. mai 2019.
– Verdens byer ser til Oslo i år som vi er miljøhovedstad, og jeg gleder meg til å være vertskap for denne konferansen. Byer går foran og viser hvordan vi kan løse klimakrisen. Det haster med å snu skuta, og vi er i full gang med arbeidet. Nå blir det bra å få samlet mange kloke hoder på samme sted for å lære av hverandre, sier Marcussen, som er byråd for byutvikling i Oslo.
Kvinner tar lederskap for bilfrie byer – fra Oslo til Wien
Blant temaene under konferansen er lederskap, sirkulærøkonomi og bilfritt byliv. Og det er nettopp bilfritt byliv som er byråd Marcussen sin fanesak. Dette engasjementet deler hun med sin «kollega» byråd i Wien, Maria Vassilakou.
Vassilakou er Wiens første «grønne» byråd og mener innbyggerne i byen ikke skal trenge å være avhengig av å eie egen bil, men heller møte et godt kollektivtilbud som gjør at innbyggerne parkerer bilen.
Et godt sted for barn er et godt sted for alle
Vassilakou mener at alle som er interessert i byutvikling må stille seg selv følgende spørsmål: er byen vår et godt sted for barna våre?
- Barn trenger det alle trenger for å ha et godt liv: åpne plasser, områder for lek og utfoldelse, rekreasjon. Det å kunne kjenne igjen naturen i byen sin og ikke minst ha områder der de kan kjenne seg trygge.
Hun forklarer at de ikke utelukkende har fokuset på å forby biler i Wien, men gjøre alternativene mer attraktive.
- Vi må tenke nytt rundt hvordan vi benytter gatene våre. Her er det et enormt potensial. Gater er til for å deles og brukes av flere enn bilister. Det er det vi vil vise innbyggerne våre.
Den østerrikske viseordføreren har også utvidet kollektivtilbudet i byen, samtidig som hun har redusert prisene. Det kan sies å være en suksessoppskrift. Siden 2012 har nemlig antall reisende med kollektivt dobbelt seg, fra 350 000 til 650 000.
Sykkelaktivisten fra Berlin
I forbindelse med programslippet kom flere av foredragsholderne til DOGA for å presentere seg og gi de oppmøtte en liten smakebit på hva de kan forvente seg under konferansen i mai.
Blant disse var Tysklands mest kjente sykkelaktivist Heinrich Strößenreuther. Strößenreuther er mannen bak sykkelloven i Berlin, som blant annet sikret byen 1600 km med sykkelstier på flere hovedveier og 100 km med en egen «Autobahn» for sykkelpendlere. Sivil ulydighet og intens jobbing førte til at 105 000 berlinere undertegnet sykkelloven som ble vedtatt av et overveldende politisk flertall.
Klimavennlige gravlunder
Urban Future handler om hele byen, og det er ikke bare utslipp i forbindelse med transport på veiene som må ned. Byene er i ferd med å miste biologisk mangfold – noe som rammer parker og friluftsarealer.
Det vet Magnus Nielsen fra Gravferdsetaten. Han er primus motor bak klimasatsningen på flere gravlunder i Oslo. Også han var på plass under dagens programslipp. Tiltak som er iverksatt på gravlundene er blant annet elektrifisering av gartnerredskaper, slutte medsprøyting og heller bruke damp, samt planting av blomster som tiltrekker seg bier. For sitt engasjement er Nielsen utnevnt som en av flere ambassadører for miljøhovedstadåret. Alt dette og mer får deltakerne oppleve under konferansen i mai.
For å se hele programmet kan du gå inn på www.urban-future.org.
Om URBAN FUTURE Global Conference (UFGC)
UFGC er verdens største møteplass for såkalte CityChangers, folk som ønsker å gjøre byene sine mer bærekraftige. Målet er å implementere gjennomarbeidede prosjekter i respektive byer for å bedre livene til alle som bor der. UFGC samler ekspertisen på dette området på en nøytral arena uten en politisk agenda.
Konferansen ble grunnlagt i 2014 av Gerald Babel-Sutter, og kommer fra nå til å finne sted i en ny europeisk by hvert år fra 2018 og fremover. Siden 2014 har antall besøkende på konferansen blitt tredoblet. I mai 2019 blir konferansen et av hovedarrangementene i programmet til Oslo som europeisk miljøhovedstad.
Konferansen arrangeres i samarbeid med FutureBuilt. Konferansen har mer enn 100 sponsorer blant annet Airbus, Sweco, EY, og Daimler.