Hopp til hovedinnholdet
Lars Eskeland har benyttet seg av både grønn reiseavtale, leasing av elsykkel og kommunens piggdekk-ordning. Foto: Asker kommune

Økonomisk kompensasjon for grønne reiser

2025.01.20 15:48

Grønne reiseavtaler og leasing av elsykler inspirerer ansatte i Asker kommune til å sykle til jobb. – Jeg blir jo mye mer opplagt i hverdagen, sier Lars Eskeland.

Gjennom grønne reiseavtaler, leasing av elsykler og piggdekk-kampanjer, forsøker Asker kommune å legge til rette for et skifte i reisevanene til ansatte.

Ved å forplikte seg til å droppe bilen til jobb minst fire dager i uka, blir kommuneansatte premiert med en økonomisk kompensasjon. Beløpet avhenger av årstid og avstand til jobb.

Hvis du for eksempel har mellom 0 og 7,5 kilometer reisevei til arbeidsstedet, får du 300 kroner i vår- og sommermånedene, og en som har over 15 kilometer til jobb får det høyeste beløpet som er 1000 kroner i vintermånedene.

Antall grønne reiseavtaler har steget jevnt siden Asker kommune testet ordningen første gang i 2022. Totalt har 473 ansatte hatt grønn reiseavtale i minst 1 måned.

Flertallet velger sykkel i stedet for bil

Ordningen premierer både de som allerede har tatt et valg om å reise grønt og de som endrer reisevanene på grunn av reiseavtalen. I en undersøkelse fra 2024 svarer 64 prosent at de har endret reisevanene fra å bruke bil til heller å gå, sykle eller reise kollektivt, mens 29 prosent svarer at de allerede reiser grønt. De som har endret reisevaner utgjør 149 personer i undersøkelsen. For å illustrere volumet, trenger man en parkeringsplass på 3 200 kvadratmeter for å parkere 149 biler. Undersøkelsen viser at flertallet av de som har endret reisevanene, har gått fra bil til tog, sykkel og gange. Det har vært en stor økning av de som bruker el-sykkel, fra 10 prosent uten avtale til 23 prosent med grønn reiseavtale.

– Vi gleder oss til å utvide ordningen til å gjelde alle ansatte i kommunen fra 1. mars i år. Fra 2022 har kommunalt ansatte i Asker sentrum hatt mulighet for å inngå grønn reiseavtale, og det har vært en jevn økning i reiseavtaler. Vi er spente på om vi vil se samme mønster i resten av kommunen, forteller Kicki Svensson, samferdselsrådgiver for grønn mobilitet i Asker kommune.

Over 300 ansatte har valgt å lease elsykkel

Ansatte i kommunen har også muligheten til å lease elsykkel gjennom jobben.

Lars Eskeland har benyttet seg av både grønn reiseavtale, leasing av elsykkel og kommunens piggdekk-ordning.

– Jeg er mer opplagt når jeg kommer på jobb, og helsa er viktig for meg. I tillegg er det bra for naturen og klimaet at flere av oss dropper bilen, forteller Lars Eskeland, som bor på Dikemark og sykler til sentrum. Forrige vinter syklet han daglig for første gang, uansett temperatur og vær. Med ull innerst og flere lag klær samt slalåmbriller, synes han det gikk ganske greit.

– Jeg jobber i Asker drift og var nysgjerrig på hvordan brøytingen fungerer for syklister. Vi i kommunen brøyter de kommunale veiene, fylket har ansvaret for å brøyte Slemmestadveien og Røykenveien. Når det kommer mye snø, er det krevende å være syklist. Men på flere strekninger fungerte det stort sett greit, forteller Eskeland.

Totalt er det rundt 300 ansatte  som har valgt å lease elsykkel gjennom jobben.

– Vi i Asker kommune har flere prosjekter innenfor grønn mobilitet der vi samarbeider både internt og eksternt for å finne langsiktige og gode løsninger som skal gjøre det lettere og mer attraktivt å velge gange, sykkel eller kollektivt, avslutter Svensson.

Fakta grønnere reiser

  • Grønne reiseavtaler: Kommunalt ansatte i Asker kommune forplikter seg til ikke å kjøre bil til jobb mer enn én dag i uka (i snitt) og får økonomisk kompensasjon for dette. Ansatte kan velge om de vil gå, sykle, ta kollektivt eller samkjøre.

  • Leasing av elsykkel: Alle ansatte i kommunen tilbys å lease elsykkel gjennom lønnstrekk. Dette for å gjøre terskelen for å kjøpe elsykkel lavere, da de ansatte ikke må ut med en stor engangssum.

  • Hvorfor grønn reiseavtale: Bedre helse, reduserte klimagassutslipp og bedre fremkommelighet for dem som må kjøre bil.

Kilde: Askermagasinet