Hopp til hovedinnholdet
Kunngjøring av konkurranse for sykkelhotell Ryen og Grorud er nå på Doffin. Ill.:R+F+S Arkitekter, Spiss Arkitektur & Plan AS

Kunngjøring av konkurranse sykkelhotell Ryen og Grorud

2018.12.09 10:50

Oslo kommune inviterer leverandører til å gi tilbud i forbindelse med bygging av sykkelhotell på Ryen og Grorud. Tilbudsfrist er 7. januar 2019.

Mange ønsker å kombinere kollektivtrafikk og sykkel, og i 2017 arrangerte derfor FutureBuilt i samarbeid med Oslo og Bærum kommuner en åpen design- og plankonkurranse om nye sykkelhoteller. Trondheimsstudentene R+F+S Arkitekter stakk av med seieren. Utgangspunktet for konkurransen var T-banestasjonene på Grorud og Ryen i Oslo og Kolsås og Østerås i Bærum, men et viktig mål med konkurransen var å få frem et helhetlig konsept som kan brukes ved flere stasjoner.

En del av FutureBike

Sykkelhotellene er et ledd i oppfølgingen av kommunenes sykkelstrategi og FutureBike – en felles politisk viljeserklæring om sykkeltiltak fram til 2020. Dagens parkeringstilbud for sykkel i de to kommunene er langt på vei begrenset til utendørsstativer, og undersøkelser viser at mange begrenser syklingen i Oslo på grunn av fare for tyveri. Det er derfor et stort behov for å tilby syklistene sykkelhoteller for trygg sykkelparkering av høy kvalitet, med beskyttelse mot vær, vind og vandalisme. Syklistene får tilgang til sykkelhotellene gjennom en app på smarttelefonen.

Kunngjøring av konkurranse Ryen og Grorud

Sykkelhotellet på Ryen skal anlegges på en mesanin ved inngående plattform (sydsiden) på Ryen T-banestasjon. Mesaninen ligger under Ryen bro og var tidligere en atkomst til plattformens vestre ende. Arealet er i dag ikke i bruk, og er delvis sperret for gjennomgang. På Ryen blir det plass til 22 sykler og tre lastesykler. Plattformene og atkomster til plattform skal være åpne for publikum i hele byggeperioden.

Sykkelhotellet på Grorud skal anlegges i gangtunnelen mellom bussholdeplassene og nedgangene til T-banens plattformer. Sykkelhotellet anlegges i halve tunnelens bredde så det skal kunne være gangtrafikk ned langs lamellveggene. På Grorud blir det plass til 58 sykler og 7 lastesykler. Gangtunnelen skal alltid være åpen for gjennomgang for publikum, også i byggeperioden.

Tilbudsfrist er 7. januar

Les mer om konkurransen på Doffin.

Les mer om sykkelhotellene på Ryen og Grorud i FutureBuilts database.