FutureBuilt ZERO-T – kriterier for grønn mobilitet
2021.09.28 12:48
Futurebuilt ZERO viser hvordan Paris-målene kan operasjonaliseres og byggenæringen svare på utfordringen. Nå lanserer vi også FutureBuilt ZERO-T, kriterier for grønn mobilitet som viser hvordan vi raskt må omstille også våre reisevaner for å komme i mål med lavutslipps-samfunnet. Og el-biler alene tar oss ikke til Paris.
FutureBuilt ZERO staker ut kursen mot nullutslipp ved å sette opp raskt minkende karbonbudsjetter for byggeprosjekter i tråd med Paris-avtalen og Norges klimaforpliktelser. I disse kriteriene adresseres materialer, byggeprosess og energibruk over bygningers livsløp.
FutureBuil ZERO-T tar i tillegg for seg transport til og fra bygget eller bydelen over prosjektets levetid. Kriteriene omfatter både konkrete tiltakskrav som er harmonisert med nye BREEAM-NOR og utslippsbudsjetter for utbyggingsprosjekter som synliggjør hva som må til av utslippsreduksjoner – år for år – fram mot 2050.

På samme måte som FutureBuilt ZERO, er klimadelen av mobilitetskriteriene bygget opp rundt framskrivinger av dagens praksis i tråd med Parismålene (blå linje) og dagens beste praksis (FutureBuilt målbane oransje linje), slik det framgår av figuren over. I tillegg viser figuren «gratis» utslippsreduksjoner fra forventet teknologiutvikling (grønn stiplet linje), mulige utslippsreduksjoner av god lokalisering nær for eksempel høyfrekvente kollektivtilbud (stiplet rød linje) og mulige effekter av redusert parkeringstilbud (stiplet lilla linje).
El-biler ikke nok
Et viktig budskap som vi kan lese ut av figuren og kriteriene er imidlertid at elektrifisering av transportsektoren ikke er nok. Vi kommer ikke i mål uten en omfattende tilleggspakke med grønne mobilitetsløsninger, med bedre lokale tilbud og flere «nærhetsbyer», mer deling, sykkel og gange. Rett og slett mindre reising og mer herlighetsverdier der vi bor.
FutureBuilt ZERO-T lanseres nå som del av de obligatoriske kriteriene for kommende FutureBuilt-prosjekter. Kriteriene byr på tydelige mål å styre etter og spennende innovasjonsmuligheter, men de vil trolig også utfordre både utbyggere og kommunale myndigheter på alt fra forretningsmodeller til politikk, og brukere og beboere på reisevaner og livsstil.
Nærmere om kriteriene
FutureBuilt-kriterier for lavutslippsbygg og -områder (Futurebuilt ZERO og FutureBuilt ZERO-T) skal bidra til de nasjonale og internasjonale målsetningene om et lavutslipps-samfunn innen 2050. Kriteriene skal være ambisiøse, og vise vei, men de skal også være enkle å forstå og anvende. Det er også et mål å koble kriteriene til allerede etablerte norske standarder og veiledninger.
FutureBuilt ZERO-T-kriterier for grønn mobilitet omfatter krav til klimagassberegninger og til konkrete tiltak som legger til rette for lave utslipp fra transport i drift.
Kriteriene har som formål å stimulere til at prosjektene planlegger og implementerer tiltak som legger til rette for reduserte transportutslipp, og sikre en transparent og rettferdig sammenlikning av måloppnåelse knyttet til tiltak prosjektene gjennomfører, og konsekvensene av disse for klimagassutslipp. FutureBuilt ZERO-T er basert på Norsk standard for klimagassberegninger (NS3720).
Kriteriene er utarbeidet av Asplan Viak i samarbeid med NTNU og med innspill fra Civitas, Urbanet og FutureBuilt, samt en rekke aktører som har deltatt på verksteder i regi av FutureBuilt.
Her finner du FutureBuilt ZERO-T kriterier for grønn mobilitet.