Hopp til hovedinnholdet
Førstehjemsboliger i Ulstholtveien 31på Furuset. Arkitekt: Haugen/Zohar. Foto: Are Carlssen
01
01

Blogg: Sett sykkelen på dagsorden

2017.05.05 11:20

Forrige helg var sykkelen og sykkelkultur tema på lederplass i Sveriges og Norges ledende aviser Dagens nyheter og Aftenposten.

Dagens nyheter oppsummerer situasjonen i Sverige på følgende måte: Ökad cykling är nödvändigt för att vi ska nå miljömålen. Det minskar bullret och utsläppen av olika luftföroreningar. I takt med att våra städer förtätas måste vi hushålla med utrymmet och bilar tar för mycket plats. Dessutom är stora delar av Sveriges befolkning i skriande behov av att röra på sig mer, och cykeln är utmärkt för vardagsmotion. Kort sagt: Cykeln är framtiden.

I Aftenposten skriver Knut Olav Åmås skriver om Tåpene i trafikken, hvordan både bilister og syklister skaper farlige situasjoner for sine medmennesker. Han tar frem skremmende skadestatistikk som Helsedirektoratet nylig la frem som tydelig viser hvor utsatt syklisten er i trafikken. Begge ledere ber om handling. Det har vært snakket mye om disse problemstillingen lenge nok. Politikere må legge press på byråkratiet slik at vi nå går fra ord til handling. Det må skje gjennom holdningsendringer, kulturbygging, lovendringer, endret standard for infrastruktur og nye måter å planlegge på.

Resultatene av å planlegge byområder med tanke på gående og syklende er fantastiske! Helt plutselig utvikles områder hvor barn kan bevege seg fritt fra lav alder, gå ut av leiligheten og selv oppdage verden, ta sykkelen for å besøke en venn uten å ha foreldre som organisatoriske mellomledd. Uten at dette er vårt fagfelt tror vi at dette gjør mye for barnets utvikling, selvfølelse og selvstendighet.  

Vi som arkitekter og planlegger har kunnskap som trengs i omstillingsprosessen. Vi kan formgi rom for folk, noe som ikke har vært etterspurt i særlig høy grad ved bygging av bilveier.

I utviklingen av noen områder i Ensjøbyen, rundt Tidemannsparken, ser vi tydelig hvordan planleggingen av byrom sammen med infrastruktur for gående og syklende skaper en god helhet hvor møter oppstår og barn kan bevege seg fritt. En ettermiddag i parken finner vi lekende barn og pendlende syklister ved siden av hverandre. Tidemannsparken er et strålende eksempel på byrom, infrastruktur og bokvaliteter som kan skapes ved nye måter å planlegge.

Det er sånn sett to ting vi kan lære fra situasjonen ved Tidemansparken

-    Det går å lage velfungerende og herlige byrom av infrastruktur for myke trafikanter -    Parken i seg selv er en «trafikkskole» for syklende og gående barn hvor man lærer sykkelkultur og folkeskikk på samme gang.

Begge disse er på ulike måter ettersport i helgens avisartikler. Nå mangler bare handling i alle ledd fra politikere, byråkrater, planlegger og ikke minst velgerne!

 

Alle foto: LalaTøyen

Denne teksten er en del av en serie skrevet i FutureBuilt-bloggen. Forfatter er Iwan Thomson, La la Tøyen.