Hopp til hovedinnholdet
Veitvet skole. Foto: Tove Lauluten

Blogg: Kan pilotprosjektene hjelpe oss til å oppnå våre klimaforpliktelser?

2017.09.14 09:54

Norge har gjennom Parisavtalen forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 40% innen 2030 og har som målsetting å være karbonnøytral i 2050. Vi har derfor ingen tid å miste!

Pilotprosjektene i FutureBuilt og Framtidens Bygg viser at redusert utslipp fra materialbruk gir en betydelig gevinst som oppnås umiddelbart!

Figuren nedenfor angir direkte utslipp (fra norsk territorium) og omfatter ikke indirekte utslipp (importerte produkter). Figuren viser hvilke dramatiske endringer som er nødvendig hvis vi skal oppnå målsettingen innen 2030.

Nasjonale klimagassutslipp

Nybygging i Norge Bygg- og anleggsbransjen står for en stor del av utslippene i Norge og må derfor ta sin del av ansvaret for å redusere utslippene. Årlig nybygging i Norge har imidlertid økt kraftig de siste årene (37% fra 2000 og 2010). Hvordan skal vi klare å redusere utslippene med 40% hvis investeringene fortsetter å øke i samme takt?

Nybygging Norge 2000-2016

Klimagassmoduler Ny norsk standard for klimagassberegninger vil bestå av 8 moduler. Pilotprosjektene i Framtidens Bygg og FutureBuilt har fokusert på 3 av de mest sentrale modulene: Energi i drift, materialbruk og transport.

De akselererende klimagassutslippene globalt betinger at vi må lete etter bærekraftige materialer og redusere materialforbruket. Pilotprosjektene i Framtidens Bygg og FutureBuilt er fullskalaprosjekter som har testet ut ulike strategier for klimagassreduksjoner. Erfaringene kan gi oss verdifull informasjon!

 

Energi i drift De 8 pilotskolene viser en gjennomsnittlig reduksjon i klimagassutslipp til energibruk i driftsfasen (60 år) på gjennomsnitlig 54%  (45 - 60%) og oppnås hovedsakelig fordi de tilfredstiller passivhuskrav og optimaliserer valg av energikilder med lave utslipp.

Redusert utslippp energi

Materialbruk Pilotskolene oppnår en umiddelbar reduksjon - dvs. gevinst - i klimagassutslipp til materialbruk på gjennomsnittlig 38% (varierer mellom 16 - 60%). Gevinsten oppnås hovedsakelig gjennom materialreduksjon og bærekraftige materialvalg i alle ledd. Det er avgjørende å rette fokus på de store utslippene knyttet til grunn og fundamentering, tunge bærekonstruksjoner og dekker.

Figuren nedenfor viser det reduserte utslippet til materialbruk fordelt over 60 år (byggenes teoretiske levetid). Bortimot hele gevinsten høstes imidlertid umiddelbart.

Redusert utslipp materialbruk

Transport Pilotskolene oppnår en reduksjon i klimagassutslipp fra transport på ca. 34% (varierer mellom 0 - 65%). Som vi ser av figuren er utslippet fra transport svært ulikt mellom skolene. Tomtevalg i tidlig fase (kommuneplaner, transportplaner, kollektivtransport mm.) vil derfor ha vesentlig større innvirkning på utslippsnivåene enn det vi klarer å "pynte på" i prosjektering og utførelsesfasen.

Redusert utslipp transport

Akkumulert utslippsreduksjon Erfaringen fra de 8 pilotskolene viser at den akkumulerte gevinsten ved reduserte materialutslipp er større enn redusert energiutslipp (passivhusstandard) de første 38 år av byggets levetid. I år 2030 er den akkumulerte gevinsten til redusert materialbruk 2,5 ganger større enn det reduserte energiutslippet.

I pilotprosjektenes levetid (60 år) er imidlertid gevinsten av redusert energiutslipp større enn for matarialutslipp. Tidlig utslippsreduksjon har derimot større effekt på klimaendringene og vil derfor langt på vei utjevne denne differansen.

Redusert akkumulert utslippsreduksjon pilotskoler

Årlig utslippsreduksjon Figurene nedenfor viser oppnådd redusert utslipp - gevinsten - ved de 8 pilotskolene pr. kvadratmeter fordelt på utslippstidspunktet. Gevinsten fra redusert materialutslipp gir en umiddelbar effekt sammenlignet med gevinstene fra reduserte energi- og transportutslipp.

Redusert årlig utslippsreduksjon pilotskoler

Potensiale for redusert utslipp fra materialbruk Statistisk sentralbyrå (SSB) sin statistikk for nybygging i Norge pr. år gir oss grunnlag for å vurdere potensialet for utslippsreduksjoner. Figuren nedenfor er basert på gjennomsnittlig nybygging i Norge siste 6 år forelt på ulike bygningskategorier.

Hvis vi - for enkelhets skyld - benytter utslippsreduksjonene ved materialbruk i pilotskolene kan vi stipulere potensialet for årlig redusert utslipp til nybygging - forutsatt at man fokuserer på bærekraftige materialvalg.

Figuren viser at potensialet i byggebransjen langt på vei overgår de stipulerte årlige gevinstene som ligger til grunn for budsjettavtalen høsten 2016.

Hvis f.eks. boligblokkene i Norge ble oppført med samme utslippsreduksjon som pilotskolene vil dette gi samme gevinst som Enovas tilskuddsordninger og overgå transportssektorens utslippsreduksjoner.

Hvorfor settes det ikke krav til materialutslipp i TEK?

Pilotprosjektene i Framtidens Bygg og FutureBuilt viser at byggebransjen har et stort potensiale til å redusere klimagassutslippene såfremt man fokuserer på bærekraftig materialbruk og reduserer materialforbruket. Dette vil gi en umiddelbar gevinst!

Videre vil det være viktig å beholde fokuset på de langsiktige gevinstene gjennom redusert energiutslipp i driftsfasen, redusert framtidig transportbehov mm.

 

Denne teksten er en del av en serie skrevet i FutureBuilt-bloggen. Forfatter er Bård S. Solem. Solem er sivilarkitekt MNAL, har 30 års prosjekteringserfaring hos Eggen Arkitekter AS og har de senere årene engasjert seg i klimaspørsmål -  gjerne i et tverrfaglig perspektiv. Han holder jevnlig foredrag for å dele sine erfaringer knyttet til prosjektgjennomføring, klimagassberegninger, bærekraftige materialvalg og utvikling av trekonstruksjoner. Gjennom forenkling, visualisering og konkrete eksempler forsøker han å formidle effekten av strategiske valg på ulike nivå.