Hopp til hovedinnholdet
Når store lastebiler må inn i trang by er det vanskelig å få godt byliv.
Cargo-drone for "last mile delivery"
Drone

Bærum vil undersøke hvordan varer kan fraktes mer klimaklokt

2022.02.25 10:37

Kan du se for deg varer levert med droner eller elektriske lastesykler? Eller at pakken din blir levert med buss eller trikk? Bærum vil finne ut hvordan varer kan fraktes mer klimaklokt og har nå også inngått et samarbeid med FutureBuilt.

Varetransport er en internasjonal utfordring. Vi handler mer på nett og antall pakker og returvarer øker. Kommunene Oslo, Asker, Drammen og Bærum har derfor gått sammen med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune for å finne nye, bærekraftige løsninger på varetransport. I Bærum vil man blant annet teste ut en byterminal for samlasting og omlasting av varer til utslippsfrie kjøretøy, for å redusere antall vare- og lastebiler i sentrum.

Målet med prosjektet er å

  • bidra til økt byliv og sosial bærekraft gjennom attraktive og trivelige bysentra og boligområder

  • redusere klimagassutslipp fra varetransport i tråd med kommunens utslippsmål.

  • utvikle effektive løsninger for varelogistikk som gir en gevinst for kommuner, næringsliv og logistikkoperatører.

  • ta i bruk ny teknologi for varelogistikk som kan oppskaleres og gjenbrukes i andre kommuner og regioner.

Ulla Hahn, fagrådgiver i FutureBuilt synes det er utrolig spennende at varelogistikk i Vestregionen nå blir et forbilde i FutureBuilt.

– FutureBuilt har helt fra starten av programmet satt utslipp fra transport og klimavennlige mobilitetsløsninger på dagsorden. Varetransport har det vært mye diskusjon om i det siste. Med et eget prosjekt om varelogistikk håper vi å kunne bidra med nye erfaringer. 

Det interkommunale varelogistikkprosjektet har allerede vakt oppmerksomhet på nasjonalt nivå og er trukket fram som ett av ni gode eksempler på innovative tiltak innenfor smart og bærekraftig mobilitet i norske byer. Prosjektet legger vekt på samtidighet i tiltak og å ha en bred tilnærming til problemstillingene som kommunene arbeider med å løse. Det er definert seks konsepter som skal testes og utvikles i perioden 2020-2025. Kjernen i prosjektet er å etablere en felles, helhetlig infrastruktur for varelogistikk på strekningen Oslo-Drammen. Dette inkluderer både byterminaler og pakkeautomater. I dag har hver enkelt logistikkaktør sin egen infrastruktur for sitt eget gods. Det fører til lav oppfyllingsgrad i bilene, dårlig koordinering og veldig mange vare- og lastebiler i sentrums- og boligområder. Etablering av en felles infrastruktur vil bidra til en klimaklok last mile, med færre kjøretøy og utslippsfri levering.

Ingeborg Briseid Kraft fra Bærum kommune leder prosjektet. Hun peker på at det at fire kommuner samarbeider om å tenke helhetlig i en transportkorridor gjør potensialet for å få til gode resultater større:

– Det regionale perspektivet har gjort prosjektet interessant for private aktører, ettersom et vellykket prosjekt vil gi gevinster av betydning og bli et konkurransefortrinn for næringslivet i regionen. Prosjektet skal være fremoverlent og utvikle løsninger som andre kommuner og regioner kan lære av og kopiere, avslutter Briseid Kraft.