Bærum blir klimaklok
2017.04.21 19:27
Klimasmart transport, bilfrie skoler, grønne innkjøp, plusshus og nye boliger nær kollektivtransport. Det er oppskriften Jens Ulltveit-Moe og klimapanelet gir Bærums politikere for å bli best på klima.
Bærums klimapanel, ledet av Jens Ulltveit-Moe, kom i oktober i fjor med sine anbefalinger til Bærums arbeid mot å bli en klimaklok kommune. Rådene er soleklare: Bærum må gjøre radikale grep for å oppnå det grønne skiftet. Biltrafikken må ned, og bygninger må forbruke mindre og helst produsere energi. Klimapanelet mener Bærum skal ha mål om å halvere klimagassutslippene innen 2025, og at Fornebu kan bli utslippsfri allerede i 2027. Panelet anbefaler også at Bærum gjennomfører en omfattende medvirkningsprosess der innbyggerne får ta en aktiv del i utformingen av klimapolitikken.
– Først skal vi lytte til forslag og meninger fra innbyggere, organisasjoner og næringsliv. Kommunens visjon er «sammen skaper vi fremtiden» – det gjelder også for de klimakloke veivalgene. Derfor inviterer vi alle deler av befolkningen og næringslivet med på laget. I første omgang gjennomfører vi idémøter med innbyggerne og et eget klimaverksted med næringslivet. Dette skal vi bruke som grunnlag for utvikling av god lokal klimapolitikk. I budsjettet for 2017 har kommunestyret vedtatt et klimafond for å kunne sette noen av tiltakene ut i livet, sier ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog.
Transport veier tyngst
Transport bidrar til de største klimagassutslippene. Størstedelen av reisene med bil i Bærum starter og ender i kommunen. De siste årene har andelen bilreiser økt, og andelen gående og syklende har gått ned. De fleste reisene knyttes ikke til arbeid, men til fritid. Bærum er nødt til å snu utviklingen, mener panelet.
– Det må bli enklere å velge kollektivt eller sykkel fremfor bil, sier Ulltveit-Moe.
Panelet foreslår høyere parkeringsavgifter og bildeling (bilpool) fremfor egen garasje i nye byggeprosjekter. Samtidig må sykkelveinettet bygges ut, også om det skjer på bekostning av bilen. Kollektivtilbudet internt i kommunen må bli bedre.
Flere må velge sykkel eller kollektivtransport, som igjen skal føre til køfri arbeidsreise, trygge og bilfrie skoler, og levende og nære bomiljøer.
Klimapanelet foreslår å innføre kjøreforbud innenfor en radius på 500 meter fra skolene. Forslaget var gjenstand for mye debatt da klimapanelet la det frem.
– Bilfri skolevei har flere gode effekter: Vi øker trafikksikkerheten rundt skolene, og det blir mye tryggere for barna våre å gå til skolen. Det er paradoksalt at mange kjører barna til skolen fordi de er redde for å slippe dem løs i trafikken alene, samtidig som de selv bidrar til at det blir flere biler og potensielt flere trafikkfarlige situasjoner. Fysisk aktivitet har også klart helsemessige fordeler. Samtidig skaper vi gode vaner for barna våre som de tar med seg inn i voksenlivet. Dersom barn og foreldre i mindre grad kjører bil til skolen vil det også øke andelen arbeidsreiser som skjer uten bil. Flere virkemidler kan være aktuelle for å oppnå målet om å redusere bilkjøring rundt skolene. Dette er et av spørsmålene vi vil ha innbyggerne med på å diskutere, sier Hammer Krog.
Må produsere mer energi
Globalt står bygg for 40 prosent av klimagassutslippene, og det slippes ut klimagasser både under byggeprosessen og når bygget driftes.
– Å ikke gjøre noe med klimaproblemet, er ikke et valg. Hvis Bærum mener alvor og ønsker å være en del av løsningen, må det handles nå, sier Ulltveit-Moe.
Norges første plusshus ble bygget i Bærum, FutureBuilt prosjektet Powerhouse Kjørbo. Nå foreslår klimapanelet at kommunen følger opp med egne bygg som plusshus.
– Vi er utrolig stolte av Powerhouse på Kjørbo og ønsker at det skal være et forbildeprosjekt både i vår egen kommune, i landet for øvrig og i global sammenheng. I 2016 åpnet også FutureBuilt-prosjektet Rykkinn skole. Vi ønsker helt klart å se flere plusshus i Bærum fremover, sier Hammer Krog.
– Kommunens anskaffelser er et godt virkemiddel. Som en aktør med mange store anskaffelser kan vi stille miljøkrav til tilbyderne. Vi har nylig vedtatt politisk at kommunen skal prioritere bærekraftige og klimakloke løsninger. Blant annet har Bærum bedt om tilbud på fossilfri byggeplass ved bygging av en ny skole. Vi håper med dette å kunne gå foran i tankegangen om et klimavennlig livssyklusløp for nye og eksisterende bygg, sier Hammer Krog.
Fornebu arena for innovasjon og smart mobilitet
Klimapanelet fremhever at Fornebu kan bli en nullutslippsby allerede innen 2027. Kommunen bør tilrettelegge for at både næringsliv og forskning velger Fornebu som arena for innovasjon av bærekraftige løsninger og pilotprosjekter, både når det gjelder mobilitet, energi og bygg.
Hammer Krog understreker at for å skape et utslippsfritt samfunn må man fokusere på flere områder.
– Heldigvis har vi gode samarbeidspartnere i FutureBuilt og SmartCity Bærum. Disse kan bidra innen kompetanseutvikling, teknologiutvikling, kommunikasjon, demonstrasjoner og piloter innen de to viktige områdene transport og energibruk i bygg.
Innen transport trekker Hammer Krog frem at for å oppnå et utslippsfritt samfunn, er det avgjørende å legge til rette for at innbyggere, næringsliv og ansatte i bedrifter gjøres mest mulig uavhengige av bil, og at man kan ta i bruk teknologi som bidrar til dette.
Bærum kan allerede tilby en bysykkelordning på Fornebu. Dersom en slik ordning utvides, slik at det alltid er et stativ med sykler der du er, støttet av teknologi som forteller deg hvor det er ledige sykler og plass på stativene, vil bysyklene kunne erstatte mye av bilkjøringen.
– Man kan tenke seg en tilsvarende løsning for bil, der man istedenfor å eie hver sin bil, hadde en bilpool i sameiet. Det vil redusere behovet for antall biler og gjøre det lettere å kjøre sammen, sier Hammer Krog.
Flere aktører har testet ut selvkjørende utslippsfrie kjøretøy, og Lisbeth Hammer Krog har stor tro på at vi i fremtiden kan unngå å kjøre bil til butikken.
– Allerede nå kan vi få dagligvarene levert på døren. I fremtiden vil vi kunne få dem levert med utslippsfri transport, som kjører av seg selv. Det er utrolig spennende tider vi går inn i nå, sier Hammer Krog.
Modig og ambisiøs
– Vi håper å se mange FutureBuilt-prosjekter på Fornebu fremover. For eksempel kan utbyggingsprosjektene demonstrere hvordan områder og bygg kan gjøres utslippsfrie gjennom materialer som har lavt klimagassavtrykk, eller bruker solceller og smarthus-teknologi for å redusere, styre og optimalisere energibruken i bygg, sier Hammer Krog.
Stein Stoknes, prosjektleder i FutureBuilt, mener det er modig av Bærum kommune å oppnevne et uavhengig klimapanel som kan komme med innspill til sin klimapolitikk.
– Nå ligger det på bordet forslag til en samlet tiltakspakke som kan gjøre Bærum til en forbildekommune når det gjelder klimahandling. Vi gleder oss til å jobbe videre med en stadig mer ambisiøs kommune, og kanskje særlig med utviklingen av det som kan bli et klimanøytralt Fornebu, avslutter Stein Stoknes i FutureBuilt.